Zespół Szkół
im. Władysława Szybińskiego
w Cieszynie
STRONA GŁÓWNA
INFORMACJE
WARSZTATY
LINKI
MAPA STRONY

   
13th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Cieszyn ‘2011
12th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Tokaj ‘2010
11th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Ysper ‘2009
10th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Veseli nad Luznici ‘2008
9th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Cieszyn ‘2006
8th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Tokaj ‘2006
7th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Ysper ‘2005
6th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT
Veseli nad Luznici ‘2004
YSPER '2005
RELACJA PROGRAM UCZESTNICY PRASA GALERIA
"GLEBA - BAZA ŻYCIA”
7th JUNIOR ECO-EXPERT PROJECT

PROGRAM


Podział grup:

  1. Badanie zawartości humusu
    Humus to całość organicznych związków w i na powierzchni gleby, które decydują o biologicznych formach życia w glebie oraz o zawartości azotu i wody. Zawartość humusu badano metodą utleniania dichromianem(VI) potasu K2Cr2O7 w obecności stężonego kwasu siarkowego oraz miareczkowania pozostałości FeSO4 siarczanem żelaza (II).

  2. Oznaczanie typu gleby
    W pracowni uczniowie: rysowali profil glebowy, oznaczali typ gleby na podstawie rozkładu frakcji glebowych (metodą sedymentacji), oceniali sorpcję fizyczną gleb, badali trwałość struktury gruzełkowatej gleby.

  3. Badanie zawartości wody i pojemności wodnej gleby
    10 gramowe próbki gleby suszono w temperaturze 105°C przez godzinę. Z różnicy masy wyznaczano zawartość wody; 50 gramowe próbki gleby umieszczano w plastikowych tubach zamkniętych nylonowym filtrem, wkładano do wody na godzinę. Następnie odstawiano tuby do pojemników z mokrym piaskiem. Na podstawie różnic masy wyznaczano pojemność wodną gleby.

  4. Oznaczanie gatunków rośliny
    Rośliny zebrane w określonych miejscach grupy uczniów oznaczały przy pomocy atlasów mchów, porostów, kwiatów, traw, drzew itp. Spisywano nazwy łacińskie.

  5. Oznaczanie fauny glebowej
    Uczniowie analizowali próbki gleby bezpośrednio oraz pod mikroskopami. Oglądając próbki mikroskopowe poszukiwali mikroorganizmów oraz zapoznawali się ze składem mineralnym gleby. Część próbek przygotowano do badań metodą Tullgrena. Uciekające przed ciepłem i suszą zwierzęta przemieszczają się wgłąb lejka i wreszcie wpadają do naczynia z alkoholem. Po kilku godzinach można obserwować gatunki żyjące w glebie.

  6. Oznaczanie kwasowości gleb i zawartości wapnia
    Kwasowość wymienną gleby oznaczano elektronicznie przy pomocy pH – metru. Do 20 g gleby dodawano 50 ml 0,01 molowego chlorku wapnia CaCl2. Po godzinie przeprowadzano pomiar; Zawartość CaO oznaczano mierząc wydzielający się dwutlenek węgla CO2w reakcji z 4 molowym kwasem solnym HCl.

  7. Badanie zawartości potasu i fosforu
    Fosfor, azot i potas są głównymi składnikami gleb decydującymi o ich urodzajności. Fosfor i potas można oznaczyć z jednego ekstraktu. Z 2-gramowych próbek przygotowywano ekstrakty w mieszaninie octanu wapnia i kwasu octowego. Zawartość fosforu oznaczano w przeliczeniu na P2O5 przy pomocy molibdenianu (VII) amonu w obecności kwasu askorbinowego. Przygotowane roztwory badano UV/VIS Spektrofotometrem dla długości promieniowania absorbowanego 660nm. Zawartość potasu w przeliczeniu na K2O oznaczano metodą absorpcji światła o długości fali 799,5 nm przy pomocy AAS (Atomic Absorption Spestroskopy).

  8. Badanie zawartości metali ciężkich na przykładzie kadmu
    Metale ciężkie stają się ważnym komponentem gleb z powodu zanieczyszczenia środowiska. Dzięki łańcuchowi pokarmowemu dostają się do naszego ciała i mają wpływ na nasze zdrowie.

Zespół Szkół
im. Władysława Szybińskiego
ul. Kraszewskiego 11
43-400 Cieszyn
 
tel. +48 33 8520184
www.szybinski.cieszyn.pl
sekretariat@szybinski.cieszyn.pl
eco-project@szybinski.cieszyn.pl
copyright: szybiński 2010
projekt i wykonanie: Rafał Foltyn