Jesteś tutaj

Informatycy i programiści na Erasmusie

Pierwszego dnia pracy poznaliśmy naszego mentora, Martina. Przedstawiliśmy się, opowiedzieliśmy o swoich zainteresowaniach oraz planach na przyszłość. Następnie wyjaśnił nam zasady pracowni oraz streścił, czym będziemy się zajmować w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Drugiego dnia w końcu mogliśmy włączyć komputery i zacząć programować. Dość szybko napotkaliśmy niedużą, lecz irytującą przeszkodę – niemiecki układ klawiatury. Na szczęście po kilku minutach udało nam się rozwiązać ten problem poprzez zmianę ustawień oraz poleganie na pamięci mięśniowej, dzięki czemu w końcu każdy mógł wziąć się do pracy. Dodatkowym utrudnieniem był również fakt, że komputery są wyposażone w system operacyjny macOS, a większość z nas przywykła do systemu Windows. Jednak doceniamy możliwość poznania innych systemów operacyjnych i zdobycia przydatnego doświadczenia.

Żeby wyrównać poziom między różnymi grupami (m.in. programistami, informatykami oraz naszymi kolegami ze Słowacji), mieliśmy przejść kursy HTML, JavaScript oraz CSS w Code Academy. Wykonanie zadania nie sprawiło nam większych problemów, co nie powinno nikogo dziwić, ponieważ posiadamy certyfikaty z tworzenia stron internetowych. Takie szybkie przypomnienie nikomu jednak nie zaszkodziło, a mogło nawet ułatwić dalszą pracę.

Kolejny dzień przyniósł nam ciekawsze zadanie – każdy miał wykonać stronę internetową, na której miała znajdować się galeria zdjęć z wyjazdu, z podziałem na kategorie. Mieliśmy korzystać z edytora Sublime Text zamiast z dobrze nam znanego Visual Studio Code, w ramach poznawania innego oprogramowania oraz przyzwyczajania się do wychodzenia ze swojej strefy komfortu. Każdy chętnie wziął się do pracy, ponieważ projekt dał nam możliwość wykorzystania swoich umiejętności oraz kreatywności. Nasz mentor dał nam bardzo duże ułatwienie – pozwolił nam korzystać ze sztucznej inteligencji.

Jeszcze przed lunchem większość osób kończyła główną część strony, a po posiłku pozostały czas wykorzystaliśmy na jej ulepszanie, dodanie nowych rozwiązań oraz poprawienie wyglądu. Wszyscy przyłożyli się, by ich strona wyglądała jak najlepiej, działała tak, jak powinna, a na dodatek była responsywna. Na koniec dnia każdy miał gotową galerię, czekającą na dodanie zdjęć oraz opisów.

Trzeciego dnia kontynuowaliśmy pracę nad projektem z dnia poprzedniego. Naprawiliśmy błędy, których nie dostrzegliśmy wcześniej i uzupełniliśmy nasze strony treścią. Choć każdy pracował nad własną galerią, pojawiło się również dużo miejsca na współpracę – robiliśmy sobie nawzajem zdjęcia, inspirowaliśmy się innymi pracami i konsultowaliśmy efekt końcowy z kolegami. Gotowe strony będziemy mogli przedstawić w szkole, by zaprezentować, co się u nas działo.

Każdy z nas jest bardzo zadowolony z wykonanej przez siebie pracy. Jak do tej pory nie napotkaliśmy żadnych przeszkód nie do pokonania, co sprawia, że jesteśmy optymistycznie nastawieni do kolejnych wyzwań.

Anna i Alicja

 

Relacja z projektu staży zagranicznych dla uczniów Technikum nr 1 przy Zespole Szkół im. Władysława Szybińskiego w Cieszynie, w ramach programu Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe. Sfinansowane ze środków UE.