W dniach od 30 kwietnia do 13 maja 2017 roku, szesnastu uczniów klas trzecich technikum informatycznego wraz z opiekunami udało się na praktyki zawodowe do Berlina. Całe przedsięwzięcie mogło się odbyć dzięki europejskiemu projektowi Erasmus+, którego realizacji podjęły się panie Agnieszka Huczała i Barbara Szlachta.
Młodzież została odpowiednio przygotowana do tego rodzaju wyzwania. Przygotowano dodatkowe zajęcia z języka angielskiego zawodowego – online i z lektorem, ponadto w ramach projektu uczniowie przeszli trening z zakresu umiejętności interpersonalnych oraz savoir-vivre, a także kultury oraz geografii państw w których odbywają się praktyki.
Tak przeszkoleni uczniowie udali się na pierwsze spotkanie organizacyjne do firmy pośredniczącej. Podzieleni na dwie grupy zajęli się opracowywaniem polityki bezpieczeństwa oraz szkoleniem personelu z tym zakresie, a także opracowywaniem bloga opisującego możliwości, jakie stwarza miasto Berlin dla zagranicznych praktykantów.
Trzeba zaznaczyć, że miasto oferuje wiele, przytoczmy tu chociażby szeroką ofertę możliwości turystycznych, z których udało się nam skorzystać, takich jak rejs statkiem po Szprewie, zwiedzanie galerii i muzeów, w tym Niemieckiego Muzeum Techniki czy futurystycznego Centrum Nauki Ottobock, a także przechadzka po przeszklonej kopule Reichstagu z audioprzewodnikiem, zwiedzanie starego miasta, w tym niezwykłego pomnika Holocaustu, wypełniającego ogromny plac rzędami betonowych bloków, Cheeckpoint Charlie – dawne przejście graniczne między NRD a RFN i wiele innych, w tym całodzienny relaks w oddalonym zaledwie 60 km od Berlina Tropical Islands …
Przy okazji odbywania praktyk, nasi informatycy brali udział w szkoleniach z zakresu zagadnień związanych z produkcją filmową, a także social - media i tworzeniem dobrego wizerunku firmy.
Szybiniacy zostali odebrani bardzo pozytywnie, wręcz wyróżniająco na tle innych grup praktykantów z różnych krajów, z którymi firma miała okazję współpracować. Możemy być dumni z naszych chłopaków i cieszyć się z tego, że potwierdzili iż założenia projektu, takie jak komunikowanie w językach obcych, kreatywność, mobilność, umiejętności interpersonalne, asertywność, organizacja i planowanie, adaptacja w nowym środowisku, zostały przez nich w pełni zrealizowane. Wierzymy, że przyczynią się one do zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności naszych absolwentów na trudnym i dynamicznie zmieniającym się obecnie rynku pracy.
Małgorzata Gross